Valikko Sulje
Peruuta
Lisää ajoneuvoni Lisää ajoneuvoni
!
Tunnista ajoneuvosi sopivista tuotteista
Vain tänään

Kytkimet

Kytkimen tarkoitus

Kytkimen tarkoituksena on erottaa moottori vaihdelaatikosta, samalla vähentäen tärinää ja suojaten moottoria. Kytkimen elinikä on noin 100,000 km. Kun tämä mittarilukema ylittyy, kytkimen kesto riippuu tekemistäsi matkoista ja siitä, miten käytät ajoneuvoa.

Kytkimen toiminta

Kytkin on tehty seitsemästä pääosasta:

  • Vaihdelaatikon akseli
  • Haarukka
  • Vaihteet
  • Moottorin vauhtipyörä
  • Kytkinlevy
  • Jouset
  • Painelaakeri

Kaikki nämä osat yhdessä estävät tärinöitä, autoa käynnistäessä tai vaihteita vaihtaessa. Jousisto hoitaa värinät ja epätasaisuudet. Erityisesti kytkin suojelee moottoria ja voimansiirtoa ylikierroksilla käydessä tai renkaiden pyöriessä (esimerkiksi mustalla jäällä).

Kytkinjärjestelmän toiminta: kun painat kytkinpoljinta painelevy siirtyy oikealle, poistaen yhteyden moottorin vauhtipyörän ja vaihteiston tuloakseliin kiinnitetyn kytkinlevyn välillä. Siten tuloakseli ei enää välitä voimaa.

Kytkimen kuluminen ja testaaminen

Seuraavat ovat kytkimen kulumisen merkkejä:

  • Kytkinpolkimesta (tai kytkimen hallintalaitteesta) tulee hyvin jäykkä
  • Kytkin palaa, luoden lämpöä

Tässä on joitakin testejä, jotka voit tehdä itse saadaksesi selville mahdollisen kytkinongelman.

1. testi:

  1. Kun pysähdyt, anna moottorin olla tyhjäkäynnillä, jotta se lämpiää hieman
  2. Kytke käsijarru ja laita kolmosvaihteelle
  3. Kytke kevyesti
  4. Moottorin pitäisi pysähtyä rajusti

Jos moottorin käynnistyksessä on ongelmia se tarkoittaa, että kytkinlevy on todennäköisesti kulunut loppuun.

2. testi:

  1. Laita autosi rinteen tai luiskan alaosaan
  2. Mene ylös rinnettä alennetulla nopeudella (enintään 50 km/h)
  3. Kiihdytä kovaa, paina poljin lattiaan kuin haluaisit ohittaa

Jos moottorin kierrosluku kasvaa, mutta ajoneuvo ei nosta nopeutta, on kytkin kulunut ja se luistaa.

Neuvoja kytkimen käyttöiän pidentämiseksi

  • Vältä käynnistämästä ‘jalka lattiassa’! Jalan vapauttaminen äkillisesti kytkinpolkimelta laittaa kytkimen osat kovan paineen alaiseksi.

  • Älä kuitenkaan vaihda auton vaihteita liian hitaasti! Jos annat kytkimen luistaa liian kauan, kytkinlevy on vaarassa ylikuumentua, mikä voi myös aiheuttaa pinnan muuttumisen lasimaiseksi, johtaen levyn loppumiseen!

  • Sama pätee ‘vaikeisiin’ startteihin – ole varovainen jos aloitat mäessä, vedät perävaunua tai asuntovaunua.

  • Jos kytkinlevy on vaihdettava, suosittelemme vaihtamaan myös vaihteet. On yksinkertaisesti turha asentaa uutta levyä kuluneille vaihteille. Lisäksi on olemassa vaara, että järjestelmä ei toimi hyvin, koska levy painaa epätasaisesti vaihteita vastaan.

  • Älä pidä jalkaa painettuna kytkinpolkimelle jos olet pysähtyneenä esimerkiksi punaisiin valoihin, sillä tämä kuluttaa vaihteita tarpeettomasti ja kuluttaa koko järjestelmää.

  • Ajaessasi, vältä jalan laittamista kytkinpolkimelle, koska kevytkin painallus voi aiheuttaa levyn luistamisen.

  • Tämä voi kuulostaa oudolta, mutta vältä pikakäynnistyksiä vaikka autossasi on paljon vääntöä sekä tehoa!

Kytkimen vaihtaminen

Kytkimen vaihtaminen vaatii aikaa, erityistyökaluja, ja jonkin verran mekaniikan tietämystä. Kytkimen poistaminen ja vaihtaminen kestää useita tunteja, riippuen automallista. Mikäli epäilet mekaniikka taitojasi, neuvomme sinua kääntymään asiantuntijan puoleen!

Jos kuitenkin päätät vaihtaa kytkimen itse, tässä on joitakin ohjeita:

  1. Irrota akku (turvallisuussyistä) ja poista kaikki osat, jotka voivat estää sinua pääsemästä helposti käsiksi kytkimeen.
  2. Irrota autostasi renkaat voidaksesi ottaa ensin pois kardaanit ja sitten vaihdelaatikon. Pääset nyt käsiksi kytkimeen!

Huomioi: uuden kytkimen laittamisessa on oltava yhtä tarkkana kuin vanhan poistamisessa, ja sen vuoksi tarvitaan erikoistyökaluja, kuten kytkinlinjaustyökalua.

Jos jokin järjestelmän osa kuluu loppuun, kehotamme sinua vaihtamaan kokonaan kytkinpakettimen! Verkkoluettelostamme löydät tarvitsemasi tuotteet. Tilaa ja vastaanota varaosat kotiisi tai toimituspisteeseen jopa 72 tunnin kuluessa!

Liittyvät tuotteemme

Lajittele
Tekniset ominaisuudet
Tuotteen kriteerit
AUTOBEST
Centering Tool, clutch plate AUTOBEST - 326951
Centering Tool, clutch plate
AUTOBEST -
Viite: 326951
AUTOBEST
Centering Tool, clutch plate AUTOBEST - 322811
Centering Tool, clutch plate
AUTOBEST -
Viite: 322811
BGS
Clutch centering device for Ford, Jaguar, Land Rover, Peugeot, Citroën BGS - 70935
Clutch centering device for Ford, Jaguar, Land Rover, Peugeot, Citroën
BGS -
Viite: 70935
BGS
Set of clutch centralizers - 11 pieces BGS - 9572
Set of clutch centralizers - 11 pieces
BGS -
Viite: 9572
BGS
Clutch centering tool set BGS - 1708
Clutch centering tool set
BGS -
Viite: 1708
VALEO
Clutch Kit With Flywheel VALEO - 837093
Clutch Kit With Flywheel
VALEO -
Viite: 837093
VALEO
Clutch Kit With Flywheel VALEO - 835071
Clutch Kit With Flywheel
VALEO -
Viite: 835071
VALEO
Clutch Kit With Flywheel VALEO - 835035
Clutch Kit With Flywheel
VALEO -
Viite: 835035
VALEO
Clutch Kit VALEO - 826583
Clutch Kit
VALEO -
Viite: 826583
VALEO
Clutch Kit VALEO - 801649
Clutch Kit
VALEO -
Viite: 801649
VALEO
Clutch Kit With Flywheel VALEO - 837440
Clutch Kit With Flywheel
VALEO -
Viite: 837440
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
150 asiantuntijaa valmiita auttamaan sinua
Maksu useassa erässä
Toimitus
samana päivänä
Helppo 14 päivän
palautusoikeus
832d8e99543c9eb6058233655e7e90e0