Autoissa yleisesti käytössä olevista kahdesta jarrutyypistä levyjarru on rumpujarruja tehokkaampi vaihtoehto. Levyjarru on yleinen jarruratkaisu jossa jarrupalat puristuvat levyä vasten, jolloin puristuksesta syntyvä kitka hidastaa auton vauhtia. Levyjarrujen kaksi päätyyppiä ovat mekaaniset ja hydrauliset levyjarrut.
Yleisesti ottaen auton jarrujen huoltaminen säännöllisesti on autoilijan ja muun liikenteen kannalta turvallisuustekijä. Levyjarru on kuluva autonosa ja mekanismi, jota kuten muitakin jarrumalleja tulee huoltaa säännöllisesti. Vaihdon tarpeen määrittelyssä indikaattoreita ovat pidentyneet jarrutusmatkat, heikentynyt ajettavuus, auton viettäminen jompaankumpaan suuntaan, oudot kirskuvat äänet, jarrujen lukkiutuminen jne. Jarruja tulee tarkistaa säännöllisesti ja erikseen määräaikaishuoltojen yhteydessä sekä olosuhteiden vaihtuessa.
Huoltotarpeeseen ja vaihtotarpeeseen vaikuttavat ajotavan ja olosuhteiden lisäksi ajoneuvon muu kunto ja jarruihin kohdistuva ylimääräinen rasitus, osien laatu sekä aiempien huoltojen perusteellisuus. Jarrujen kunto vaikuttaa paitsi suoraan ajettavuuteen ym. Myös auton kokonaiskuormitukseen, muiden osien kestävyyteen, polttoaineen kulutukseen sekä yleiseen huoltotarpeeseen. Useat auton osat akseleista jousitukseen ovat suoraan riippuvaisia kestävyyden osalta jarrujen kunnosta. Levyjarrujen kunnossapidossa olennaista on jarrupalojen kunto ja huoltaminen, yleensä siten että palat vaihdetaan tarvittaessa tasaparein, tasaisen kitkan aikaansaamiseksi.
Tärkein levyjarruja ja niiden osia kuluttava tekijä liittyy eri olosuhteisiin, kosteus ja lämpötilamuutoksiin sekä erilaisiin tiepintojen vaihteluun. Huollettaessa jarruja tai niiden osia vaihdettaessa on huolehdittava jarrujen tasapainottamisesta, ja koko koneiston huoltamisesta samalla kertaa. Epätasaisesti huolletut osat kuluttavat jarruja ja muita auton osia, ja aiheuttavat huoltovälien lyhenemistä. Jarrujen sisäänajo huollon jälkeen sekä tasaista säilytysolosuhteista huolehtiminen pidentävät vaihtoväliä huomattavasti, kuten myös oikea ajotapa. Mister-Auto opastaa osien valinnassa ja jarrujen kunnon ylläpidossa vuosien kokemuksella.
Levyjarrujen kuluvia osia ovat jarruhihna, jarrukengät, jarruletku, jarrulevyt, jarrusatulat, jarrupalat ja jarrusylinterit. Lukuisia kuluvia osia sisältävänä mekanismina levyjarrut vaativat siten jatkuvaa ja säännöllistä huoltamista. Uusien varaosien hankkiminen on syytä tehdä yhteistyössä huollon suorittajan sekä varaosatoimittajan kanssa. Mister-Auto takaa toimittamiensa jarrun osien laadun ja kestävyyden ja opastaa oikeiden huoltotoimien valinnassa.
Tavallisimmin jarrulevyjen kuluminen johtuu ajotapaan tai olosuhteisiin liittyvistä tekijöistä. Ruostuminen on kulumisen ohella toinen tavallinen syy jarrujen tai niiden osien vaihdon tarpeelle. Jarrujen kulumista voi siten hidastaa ajotavalla, jarruttamalla ajoissa, siten että jarrujen ylikuumenemista ei tapahdu sekä siten että jarrujen kulutus on tasaista. Jarrujen sisäänajossa vaihdon jälkeen on olennaista muistaa voimakkaiden jarrutusten välttäminen ensimmäisten satojen ajokilometrien aikana. Jarrujen puhdistaminen sekä huollon suorittaminen siten ettei jarrutilaan päädy likaa, pidentää jarrujen käyttöikää.
Tavallisin keino kuluneen levyjarrun tunnistamiseksi on jarrujen laahaamisefektin toteaminen. Mikäli rengas tarkistaessa pyörii korkeintaan yhden kierroksen, jarrulevyssä on mekaaninen vika tai se on kulunut ja on vaihdon tarpeessa. Vaihdon yhteydessä on syytä vaihtaa myös jarrupalat tasapareittain sekä tarkistaa muut jarrujen osat. Jarrun laahatessa vika saattaa olla myös jarrusylinterissä, -letkussa tai jarrupaloissa. Toinen selvä merkki vaihdon tarpeesta on jarrujen ruostuminen.
Mister-Auto opastaa jarruosien valinnassa ja hankinnassa. Sivuston hakukoneen avulla oikeat osat löytyvät nopeasti ja vaivattomasti. Mister-Auto tarjoaa verkon parhaan valikoiman sekä täsmällisen hakukoneen oikean osan valitsemiseksi. Mister-Auton valikoimissa on 300 000 varaosaa ja lisätarviketta, toimitus on nopeaa ja vaivatonta ja palautusoikeus on 15 vrk.