Puolaan suuntautuneella matkallaan André CITROEN tutustui viistohampaisiin hammaspyöriin.
Ostamalla näiden lisenssin hän loi ensimmäisen yrityksensä 24-vuotiaana. Ensimmäisen maailmansodan aikana yritys laajensi hammaspyöristä autojen valmistamiseen.
CITROEN valitisi yrityksen logoksi luonnollisesti kaksi viistoa hammasta.
CITROEN:in tavoite oli tehdä autoista jokapäiväisiä käyttöesineitä.
CITROEN ja innovaatiot :
- Vuonna 1934 André CITROEN toi markkinoille ensimmäisen etuvetoisen automallin Traction Avant 7CV:n (Malli tuli nopeasti suosituksi hyvän ohjattavuutensa ansiosta).
- CITROEN kehitti kaasunestejousituksen 2CV-mallille (jota valmistettiin 40 vuotta), mutta tekniikka tuli käyttöön takapyöriin vasta vuonna 1954 Traction Avant -mallissa. Vuonna 1955, DS 19 -mallissa (jota valmistettiin 20 vuotta) kaasunestejousitus oli lisätty kaikkiin pyöriin.
- CITROEN:in käsialaa ovat myös kääntyvät ajovalot, START & STOP -teknologia sekä Visiospace-rakenne.
André CITROEN on myös ollut mainonnan edelläkävijä :
- Vuoden 1922 autonäyttelyssä kirjaimet CITROEN ilmestyivät viiden kilometrin matkalle taivaalle lentokoneen savusta.
- Vuosien 1925 ja 1934 välillä Eiffel-torni mainosti merkkiä valokirjaimin.
- Ranskassa on noin 150 000 CITROEN:in sponsoroimaa tienviittaa.
CITROEN on ollut merkittävä tekijä myös autourheilussa :
- Vuonna 1922 André CITROEN lanseerasi erinäisten seikkailuajojen sarjan.
- Ensimmäiset rallikilpailut CITROEN ajoi DS-mallilla.
- Kestävyysajoihin CITROEN osallistui ensimmäistä kertaa Linas Montléry -radalla vuonna 1931 Rosalie-mallilla.
- Sébastien Loebin menestystä unohtamatta.