Kytkimen tarkoituksena on erottaa moottori vaihdelaatikosta, samalla vähentäen tärinää ja suojaten moottoria. Kytkimen elinikä on noin 100,000 km. Kun tämä mittarilukema ylittyy, kytkimen kesto riippuu tekemistäsi matkoista ja siitä, miten käytät ajoneuvoa.
Kytkin on tehty seitsemästä pääosasta:
Kaikki nämä osat yhdessä estävät tärinöitä, autoa käynnistäessä tai vaihteita vaihtaessa. Jousisto hoitaa värinät ja epätasaisuudet. Erityisesti kytkin suojelee moottoria ja voimansiirtoa ylikierroksilla käydessä tai renkaiden pyöriessä (esimerkiksi mustalla jäällä).
Kytkinjärjestelmän toiminta: kun painat kytkinpoljinta painelevy siirtyy oikealle, poistaen yhteyden moottorin vauhtipyörän ja vaihteiston tuloakseliin kiinnitetyn kytkinlevyn välillä. Siten tuloakseli ei enää välitä voimaa.
Seuraavat ovat kytkimen kulumisen merkkejä:
Tässä on joitakin testejä, jotka voit tehdä itse saadaksesi selville mahdollisen kytkinongelman.
1. testi:
Jos moottorin käynnistyksessä on ongelmia se tarkoittaa, että kytkinlevy on todennäköisesti kulunut loppuun.
2. testi:
Jos moottorin kierrosluku kasvaa, mutta ajoneuvo ei nosta nopeutta, on kytkin kulunut ja se luistaa.
Vältä käynnistämästä ‘jalka lattiassa’! Jalan vapauttaminen äkillisesti kytkinpolkimelta laittaa kytkimen osat kovan paineen alaiseksi.
Älä kuitenkaan vaihda auton vaihteita liian hitaasti! Jos annat kytkimen luistaa liian kauan, kytkinlevy on vaarassa ylikuumentua, mikä voi myös aiheuttaa pinnan muuttumisen lasimaiseksi, johtaen levyn loppumiseen!
Sama pätee ‘vaikeisiin’ startteihin – ole varovainen jos aloitat mäessä, vedät perävaunua tai asuntovaunua.
Jos kytkinlevy on vaihdettava, suosittelemme vaihtamaan myös vaihteet. On yksinkertaisesti turha asentaa uutta levyä kuluneille vaihteille. Lisäksi on olemassa vaara, että järjestelmä ei toimi hyvin, koska levy painaa epätasaisesti vaihteita vastaan.
Älä pidä jalkaa painettuna kytkinpolkimelle jos olet pysähtyneenä esimerkiksi punaisiin valoihin, sillä tämä kuluttaa vaihteita tarpeettomasti ja kuluttaa koko järjestelmää.
Ajaessasi, vältä jalan laittamista kytkinpolkimelle, koska kevytkin painallus voi aiheuttaa levyn luistamisen.
Tämä voi kuulostaa oudolta, mutta vältä pikakäynnistyksiä vaikka autossasi on paljon vääntöä sekä tehoa!
Kytkimen vaihtaminen vaatii aikaa, erityistyökaluja, ja jonkin verran mekaniikan tietämystä. Kytkimen poistaminen ja vaihtaminen kestää useita tunteja, riippuen automallista. Mikäli epäilet mekaniikka taitojasi, neuvomme sinua kääntymään asiantuntijan puoleen!
Jos kuitenkin päätät vaihtaa kytkimen itse, tässä on joitakin ohjeita:
Huomioi: uuden kytkimen laittamisessa on oltava yhtä tarkkana kuin vanhan poistamisessa, ja sen vuoksi tarvitaan erikoistyökaluja, kuten kytkinlinjaustyökalua.
Jos jokin järjestelmän osa kuluu loppuun, kehotamme sinua vaihtamaan kokonaan kytkinpakettimen! Verkkoluettelostamme löydät tarvitsemasi tuotteet. Tilaa ja vastaanota varaosat kotiisi tai toimituspisteeseen jopa 72 tunnin kuluessa!