Auton hiukkassuodattimen tarkoituksena on kerätä haitalliset pakokaasuhiukkaset ja estää hiukkasten joutuminen ympäröivään hengitysilmaan. Suodatintyypeistä kertakäyttöiset hyödyntävät vaihdettavaa suodatinpatruunaa, aktiivista menetelmää käyttävät suodattimet polttavat hiukkaset auton polttoaineella, kun taas passiivista menetelmää hyödyntävät poistavat hiukkaset katalyysin yhteydessä.
Hiukkassuodatin on pakollinen osa vuoden 2007 jälkeen valmistetuissa dieselautoissa – valmistajien haluttomuus asentaa hiukkasuodattimet tätä ennen valmistettuihin autoon johtui niiden kulutusta lisäävästä vaikutuksesta, mikä edelleen johti asennettujen suotimien vaihtelevaan laatuun. Heikot suodatinratkaisut vaativat toistuvaa huoltoa, lisäävät moottoriin kohdistuvaa rasitusta sekä polttoainekustannuksia eikä niiden tehosta ole juuri takeita. Tehokkaat suotimet suodattavat yli 80% haitallisista pienhiukkasista ja niiden vaihtoväli on pitkä. Uuden suodattimen asentaminen kuluneen tai hajonneen tilalle aiheuttaa usean tuhannen euron kustannukset.
Epäkuntoinen suodatin aiheuttaa auton päästölukemien kasvamisen yli sallitun, mikä merkitsee ettei ajoneuvo läpäise katsastusta. Suodattimen poistaminen kokonaan on lainvastaista. Suodattimen pääasiallinen tarkoitus on minimoida auton hiukkaspäästöt.
Hiukkassuodattimen huoltaminen ja puhdistaminen on mahdollista suorittaa itse, erikseen hankittavan puhdistusnesteen avulla. Suodattimen tyypistä riippuen, suodattimeen kertynyt noki on mahdollista poistaa myös mekaanisesti polttamalla katalyysin yhteydessä, tai erillisen tietokoneohjelmoidun regeneroinnin eli puhdistuspolton avulla. Kertyneen noen polttaminen ei sinänsä välttämättä vähennä päästöjä, vaan muuttaa hiukkaskokoa vähemmän haitalliseksi. Täysin tukkeutunutta suodatinta ei voida puhdistaa vaan se tulee vaihtaa. Vaihtaminen varmistaa että pakokaasun määrä ja hiukkaspitoisuus pysyy lain sallimissa rajoissa.
Suodattimen osista anturat tulevat tavallisesti vaihtoon useamman kerran auton elinkaaren aikana. Koko suodattimen vaihto on kallis operaatio, mistä syystä useat yritykset tarjoavat erillistä uudelleenohjelmointipalvelua, jonka yhteydessä suodattimen tietokoneohjelmointia muutetaan siten että sen poistaminen kokonaan tulee mahdolliseksi. Poistaminen on laitonta. Poistamisen etuina on myös lisääntynyt moottoriteho sekä vähentynyt polttoaineenkulutus.
Operaatio jossa huoltamo asentaa hiukkasuodattimet tukkeutuneiden tilalle kustantaa automerkistä ja -mallista riippuen 1000-4000 euroa.
Suodattimen tarkoituksena on siis poistaa pakokaasuista haitalliset pienhiukkaset. Dieselautojen kohdalla suodattimien käytöstä tuli lakisääteistä vuonna 2007. Monetkaan uusista kuskeista eivät ole asiasta edes tietoisia.
Suodattimien ympäristövaikutuksista on kahdenlaista tietoa – haitallisten pienhiukkasten määrän suhteen suurin merkitys on suodattimen laadulla. Korkealaatuisten suotimien kohdalla hiukkasten määrä vähenee jopa 80%. Heikompilaatuisten suotimien osalta kokonaishyöty on pienempi, johtuen paitsi heikommasta suodatinkyvystä, myös lyhyistä vaihtoväleistä sekä alhaisesta polttotehosta.
Hiukkasten suodattaminen polttamalla muuttaa päästöjen koostumusta vähemmän vahingollisiksi. Polttaminen kuluttaa myös polttoainetta ja laskee moottorin tehoa. Lisääntyneiden kustannusten johdosta useat autonomistajat ovat pyrkineet poistamaan suodattimen käytöstä kokonaan, siten että päästöluvut jäävät alle sallitun rajan. Asiaan erikoistuneita huoltamoita on valittavana lukuisia eri puolella maata, huolimatta siitä että toimenpide on laiton.
Dieselautojen huoltokustannuksiin suodattimet vaikuttavat huomattavasti – kustannusten suuruus tulee usein autonomistajalle yllätyksenä, mistä syystä suodattimen kunnon tarkistaminen on suositeltavaa aina autoa hankittaessa.
Tavallisin tapa todeta suodattimen vaihtotarve on ajotietokoneen ilmoitus. Tämä tapahtuu tavallisesti automaattisesti tietyn kilometrimäärän jälkeen. Yleinen suositus on tarkistaa suodattimen kunto 120 000 kilometrin huollon kohdalla. Tietyissä malleissa ajotietokone päättelee regeneroinnin yhteydessä, onko suodatin syytä vaihtaa, mittaamalla hiukkasmääriä ennen ja jälkeen regeneroinnin. Regeneroinnin merkkivalon palaminen pitkiä aikoja viittaa vaihdon tarpeeseen.
Todennäköinen merkki vaihdon tarpeesta on myös auton ajotietokoneen siirtyminen vikasietotilaan ilman tarkempaa tietoa syystä.
Suodattimen nokeentuminen nostaa polttoaineen kulutusta ja vähentää moottoritehoa – kulutuksen ja tehon tarkkaileminen auttavat havaitsemaan vaihdon tarpeen myös ilman ajotietokoneen apua.
Mister-Auton valikoimissa on yli 300 000 tuotenimekettä ja lisäosaa. Hintojen edullisuus johtuu siitä, että toimimme yhteistyössä suurimpien varaosatoimittajien ja -valmistajien kanssa. Joten hintasäästöt koituvat suoraan asiakkaan eduksi. Hanki hiukkasuodatin Mister-Autolta ja totea säästö!